اخباروگزارشات کارگری  89  - آذر1393

 

اخباروگزارشات کارگری 8آذر1393

 

- در محکومیت بازداشت فردین میرکی و منیژه صادقی

- اخراج تعدادی ازکارگران سد آزاد (بنیر) مریوان

-۱۴۰۰ کارگر معادن البرز شرقی ۲ ماه حقوق نگرفته‌اند

- تامین اجتماعی بیمه ۱۰۰۰  کارگر ساختمانی زنجان را قطع کرد

- تعویق ۳ ماه حقوق ۱۵۰ کارگر کارخانه لوازم خانگی آدنیس مشهد- اخراج۵۰ کارگر طی ۳ ماه

- تلاش هماهنگ ۳۰۰ کارگر کارخانه استحصال طلای پویا زرکان آق‌دره برای بخورداری همکارنشان ازمزایای کارسخت وزیان آور!

- کارگران مهاجر قطر به جرم اعتصاب بازداشت شدند

- برده‌داری مدرن در ۱۶۷ کشور

اطلاعیه شماره ۲۳ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

در محکومیت بازداشت فردین میرکی و منیژه صادقی

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

صبح روز شنبه اول آذر ماه ۱۳۹۳ ماموران لباس شخصی‌ اداره اطلاعات شهر سنندج با یورش به منزل شخصی‌ فردین میرکی فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ضمن تفتیش و تخریب اموال منزل فردین را بازداشت و به مکان نا معلومی منتقل کردند که تا به این لحظه هیچ خبری از وضعیت فردین میرکی در دست نیست ، همچنین روز چهار شنبه ۵ آذر ماه ماموران لباس شخصی‌ اداره اطلاعات سنندج با یورش به منزل منیژه صادقی فعال کارگری و مدافع حقوق زنان و کودکان ضمن تفتیش و ایجاد فضای رعب و وحشت منیژه را بازداشت و به مکان نا معلومی منتقل کردند.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکومیت بازداشت فردین میرکی و منیژه صادقی خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی  و زندانیان سیاسی است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده:

09379960747

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

هفتم آذر ۱۳۹۳

اخراج تعدادی ازکارگران سد آزاد (بنیر) مریوان

بنا به گزارش رسیده، روز یکشنبه 2/9/93 کارفرمای پروژه ی سد آزاد، واقع در جاده ی سنندج- مریوان، به بهانه ی آغاز فصل سرما و زمستان، اقدام به اخراج هفتاد نفر از کارگران قسمت تونل نمود و بیست نفر دیگر از کارگران همین بخش را تا اردیبهشت سال آینده بدون احتساب حقوق و مزایا به مرخصی اجباری فرستاد. این در حالی است که کارفرما از پرداخت حقوق معوقه ی کارگران که چهار ماه می باشد امتناع کرده و با فریب کاری و دادن وعده و وعیدهای توخالی، تنها بیست درصد از آن را به کارگران پرداخت نموده است.

لازم به ذکر است تعداد 450 نفر کارگر در این پروژه مشغول به کار می باشند که با وجود تحمل شرایط سخت کاری، مدام در معرض خطر اخراج و مرخصی اجباری می باشند؛ چرا که کارفرمای شرکت مدام به بهانه های واهی، از جمله فرا رسیدن فصل سرما و زمستان و یا نبود بودجه و اعتبار، اقدام به اخراج و یا تحمیل مرخصی اجباری بدون حقوق و مزایای آنان می نماید.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

06/09/93

۱۴۰۰ کارگر معادن البرز شرقی ۲ ماه حقوق نگرفته‌اند

کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی در استان سمنان از تعویق بیش از ۲ ماه حقوق ۱۴۰۰ کارگر شاغل در این واحد معدنی، به دلیل آنچه از سوی کارفرما کمبود منابع مالی عنوان می‌شود خبر دادند.

به گزارش8آذرایلنا،کارگران معدن البرز شرقی  گفته‌اند علاوه بر تعویق ۲ ماه حقوق کارگران، حق بیمه ۱۴۰۰ کارگر این واحد معدنی با تاخیر چند ماهه به تامین اجتماعی پرداخت می‌کند. در حال حاضر ۴ ماه است که حق بیمه کارگران معادن البرز شرقی پرداخت نشده است.

براساس این گزارش،معوقات حقوقی کارگران مربوط به مهر و آبان ماه سال جاری است. علاوه بر ۱۴۰۰ کارگر تعداد ۵۵ نفر راننده اتوبوس و کامیون نیز سه الی چهار ماه است که دستمزدشان را دریافت نکرده‌اند. این کارگران تحت قرارداد یک شرکت پیمانکاری با معدن البرز شرقی برای جابجایی کارگران و زغال سنگ استخراج شده همکاری دارند.

دلیل به تعویق افتادن حقوق کارگران مسدود شدن حسابهای بانکی معدن از سوی برخی نهاد‌های دولتی همانند اداره دارایی برای وصول مطالبات معوقه ۳۰۰ میلیون تومانی‌‌اش است.

تامین اجتماعی استان سمنان نیز حدود ۳۰۰ میلیون تومان طلب‌کار است. ادارات دولتی دیگری همچون اداره برق نیز رقمی حدود ۵۶۰ میلیون تومان از این شرکت مطالبه می‌کنند.

این مطالبات در حالی از سوی ادارت دولتی مطرح است که کارفرما برای پرداخت ماهانه حق بیمه کارگران، سهم آنان را از حقوق‌شان کسر میکرده است.

بنابهمین گزارش،یکی از عوامل بروز مشکلات در این واحد تولیدی از دیدگاه کارگران، واگذاری آن به شرکت ذوب آهن اصفهان است که ۶ ماه پیش انجام شده است.

تامین اجتماعی بیمه ۱۰۰۰  کارگر ساختمانی زنجان را قطع کرد

تسنیم طی گزارشی بتاریخ8آذرازقطع بیمه هزارکارگرساختمانی توسط تامین اجتماعی به دلیل اینکه کارگران در زمستان به کاری غیر از کار ساخت و ساز پرداخته‌اند ،خبرداد.

برپایه این گزارش،11هزار نفر از کارگران ساختمانی شهر زنجان تاکنون بیمه شده‌اند.سازمان تامین اجتماعی قبلا بدون بازرسی و با رابطه 9 هزار نفر را بیمه کردند و افرادی که کارگر ساختمانی نیستند نیز بیمه شدند.

اداره تامین اجتماعی زنجان بجای قطع بیمه‌شدگانی که کارگر ساختمانی نیستند بیمه هزارکارگرساختمانی رابه دلیل اینکه کارگران در زمستان به کاری غیر از کار ساخت و ساز پرداخته‌اند را قطع کرد.

تعویق ۳ ماه حقوق ۱۵۰ کارگر کارخانه لوازم خانگی آدنیس مشهد- اخراج۵۰ کارگر طی ۳ ماه

۱۵۰ کارگر کارخانه لوازم خانگی آدنیس ۳ ماه است حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند.

به گزارش8آذرایلنا،یک فعال کارگری درباره عدم دریافت مطالبات کارگران کارخانه ادنیس گفت: از شهریور ماه که تولید کارخانه شروع شده، کارگران حقوق دریافت نکرده‌اند و بیمه‌ها هم رد نشده است. او گفت: کارگران و خانواده‌های آن‌ها در چند ماههٔ اخیر به دلیل عدم تمدید دفترچه‌های بیمه با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.

این فعال کارگری همچنین خبر از اخراج حدود ۵۰ کارگر ادنیس مشهد در ۳ ماههٔ اخیر داد و گفت: به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات، تعداد زیادی از کارگران در ۳ ماههٔ اخیر از شرکت رفته‌اند و نزدیک به ۵۰ نفر از آنان هم اخراج شده‌اند که تمام این کارگران قراردادی بودند.

وی وضعیت تولید در کارخانهٔ آدنیس را نامطلوب توصیف کرد و گفت: در حالیکه الان بسیاری از کارخانه‌های تولید بخاری و لوازم گرمایش مشغول افزایش تولیداتشان هستند، به دلیل سیاست‌های مدیریتی در کارخانه آدنیس، وضعیت تولید کارخانه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افت شدیدی پیدا کرده است.

یک کارگر دیگر درباره مشکلات ناشی از عدم واریز به موقع حق بیمه‌ها برای برخی از کارگران بازنشسته این شرکت گفت: متاسفانه کارفرما، ۱۰ درصد بیمهٔ بیکاری که سهم بازنشستگان و کارگران معرفی شده به بیمهٔ بیکار ی است را هم پرداخت نکرده تا حداقل کارهای بیمه‌ای این افراد روند درست خود را طی کند و مشخص نیست دلیل این کم کاری چیست. وی افزود: بسیاری از کارگرانی که اخراج شده‌اند به دلیل اینکه در این چند ماهه بیمه‌ها به موقع رد نشده و کارگرانی که در این مدت بازنشسته شده‌اند در خصوص وضعیت بیمهٔ بازنشستگی‌شان با مشکل مواجه شده‌اند.

وی در خصوص وضعیت کارخانهٔ آدنیس توضیح داد: کارخانه آدنیس یکی از برندهای باسابقه و قدیمی در صنعت لوازم خانگی کشور است، اما این روز‌ها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. این کارگر، مشکلات فعلی کارخانه آدنیس را ناشی از سوءمدیریت عنوان کرد و با اشاره به روی کار آمدن کارفرمای جدید از سال گذشته افزود: متاسفانه جابه جایی‌های مدیریتی در ۲ سالهٔ گذشته باعث شده وضعیت تولید و پرداخت مطالبات کارگران افت شدیدی پیدا کند.

گفته می‌شود تعداد کارگران این کارخانه در سال‌های گذشته نزدیک به ۳۰۰ نفر بوده، اما   مشکلات ناشی از عدم پرداخت به موقع حقوق و مطالبات بیمه‌ای کارگران باعث شده کارگران رغبتی به کار کردن در این کارخانه نداشته باشند و به همین دلیل تعداد کارگران این کارخانه ظرف چند ماههٔ گذشته به کمتر از ۱۵۰ نفر رسیده است که از این تعدادنزدیک به ۱۰ نفر کارگر رسمی و مابقی قراردادی هستند.

 به گفته کارگران این کارخانه، معوقات بیمه‌ای این کارخانه به اداره تامین اجتماعی مشهد از حدود چهار سال پیش شروع شده و اکنون به ۹۰۰ میلیون تومان رسده است، اما با وجود شرایطی که تامین اجتماعی برای قسط بندی معوقات بیمه‌ای و حذف جریمه‌های کارفرمایان در نظر گرفته است، اقدامی جهت پرداخت بدهی صورت نمی‌گیرد.

تلاش هماهنگ ۳۰۰ کارگر کارخانه استحصال طلای پویا زرکان آق‌دره برای بخورداری همکارنشان ازمزایای کارسخت وزیان آور!

کارگران کارخانه استحصال طلای پویا زرکان آق‌دره در آذربایجان غربی در اقدامی هماهنگ خواستار پرداخت مزایای شغلی برابر به ۱۴ نفر از همکاران خود که تحت قرارداد پیمانی کشغول به کارند شدند.

به گزارش8آذرایلنا،کارگران این کارخانه گفته‌اند: از مجموع ۲۴ کارگر پیمانکاری که در اصل باید طبق قرارداد کار در واحد رستوران شرکت شاغل باشند، روزانه ۱۴ کارگر در کارگاه‌های استحصال طلای کارخانه به امور خدماتی اشتغال دارند و مانند همه کارگران شاغل در سالن استحصال در معرض آسیب‌های جسمی و روانی قرار می‌گیرند.

کارگران با تاکید بر اینکه کارگران خدماتی مورد نظر در اصل باید در‌‌ همان محل رستوران و خارج از سالن استحصال طلا فعالیت کنند، یادآور شدند: استفاده مستمر و گسترده از مواد سمی و خطرناکی همچون سیانور، جیوه و اوره در فرآیند استحصال طلا برای تمامی کارگران حاضر در سالن‌های ویژه استحصال طلا عوارض جدی جسمی و روانی به دنبال دارد اما با این حال کارگران خدماتی به نسبت کارگران غیر خدماتی مزایای شغلی کمتری دریافت می‌کنند.

به گفته منابع خبری ، در روزهای اخیر کارگران سالن استحصال از کارفرما درخواست کردند که به همکاران خدماتی‌شان نیز مانند آن‌ها مزایای شغلی متناسب با شغل پرداخت شود، در خواستی که تا کنون از جانب کارفرما پاسخ مشخصی دریافت نکرده است اما طرح آن در ابتدا باعث شد تا یکی از کارگران سالن استحصال اخراج شود اما با پیگیری جدی سایر کارگران، حکم اخراج لغو شد.

کارگران این کارخانه همچنین با اشاره به سوابق کاری خود و همکاران‌شان گفتند: استخدام بیشتر کارگران به زمانی بازمی‌گردد که کارخانه استحصال طلای پویا زرکان آق‌دره در سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرد؛ در آنزمان تمامی کارگران تحت قرار داد پیمانکار در سالن استحصال مشغول بودند و سمت شغلی داشتند و قرارداد کاری‌شان هر ماه یک بار تمدید می‌شد اما پس از آنکه در دولت گذشته مسئله تبدیل وضعیت قرارداد کاری کارگران پیمانکاری دارای مشاغل غیر حجمی مطرح شد، قرارداد کاری کارگران سالن استحصال از پیمانکاری یک ماهه به قراردادهای یکساله بصورت مستقیم با طرفیت کارخانه تغییر کرد اما در وضعیت کارگران خدماتی تغییری ایجاد نشد.

این کارگران گفته‌اند: خواسته ما برخورداری همه کارگران خدماتی و غیر خدماتی از مزایای سختی کار است و از کارفرما می‌خواهیم که اگر به حضور کارگران خدماتی در سالن استحصال نیاز دارد با آن‌ها نیز بصورت مستقیم قرارداد کار امضا کند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر به غیر از ۱۴ کارگر خدماتی پیمانکاری، ۳۰۰ کارگر دیگر در سالن استحصال طلای پویا زرکان آق‌دره مشغول به کارند. این کارگران نیز با وجود آنکه به نسبت کارگران پیمانی از مزایای بیشتری برخوردارند اما معتقدند مزایای شغلی‌شان به میزان «سخت و زیان‌آور» بودن شغل‌شان نیست.

کارگران مهاجر قطر به جرم اعتصاب بازداشت شدند

اعتصاب در قطر به ندرت اتفاق می افتد.  در این کشور،برای نیروی کار که عمدتا کارگران مهاجر هستند، حق اعتراض و اعتصاب به رسمیت شناخته نمی شود. اما پس از آنکه کارفرمایان پروژه نوسازی هتل دوحه از کارگران خواستند که غروب جمعه گذشته یعنی غروب یک روز  تعطیل کار کنند، حدود 800 تن از کارگران مهاجر دست به اعتصاب زدند. این کارگران که پیش از این  از شرایط قراردادهای ناعادلانه شغلی و درآمدهای پایین تر از خط فقر به تنگ آمده بودند، دست از کار کردن کشیدند. اعتصابیون،  از کشورهایی مانند هند، نپال، سریلانکا و بنگلادش برای کار به قطر آمده اند و در پروژه نوسازی هتل دوحه قطر مشغول به کار هستند.

در جریان این اعتصاب، 100 تن از کارگران توسط پلیس قطر بازداشت شدند. شاهدان به دوحه نیوز گفته اند در روز اعتصاب، کارفرماها با کارگران اعتصابی برخورد فیزیکی کردند و پس از آن، پلیس وارد عمل شد و 100 کارگر را به بازداشتگاه مرکزی دوحه منتقل کرد. این کارگران بازداشتی در معرض اخراج از کشور قرار دارند و قرار نیست حق و حقوق معوقه آنها پرداخت شود.

آن چیزی که در قطر اتفاق می افتد، مصداق روشن برده داری مدرن است. کارگران مهاجر قبل از ترک کشورهای خود محبور به امضای قرارداد می شوند، اما در عمل بعد از رسیدن به قطر گذرنامه های آنها ضبط می شود و قراردادها معلق می گردد. در نهایت، آنها مجبورمی شوند  به کاراجباری یا به عبارت بهتر بردگی با دستمزدهایی در حدود یک سوم دستمزدهای توافق شده قبلی تن بدهند.

یکی از کارگران مهاجر  به خبرنگار دوحه نیوز گفته است: ” من سخت کار می کنم، حقوقم خیلی کم است و همیشه با تاخیر پرداخت می شود. کیفیت غذا وحشتناک است و وقتی مریض می شویم، کمپانی از دستمزدهای ما کم می کند.”

اما آن چیزی که جالب است، آخرین توئیت  وزیر کار قطر بعد از این اعتصاب و دستگیری ها در صفحه توییتر شخصی اش است. او نوشته است: تعطیلی آخر هفته کارگران نباید کمتر از 24 ساعت متوالی باشد. روز جمعه روز تعطیل است. هیچ کس به جز کارگران شیفتی نباید روز جمعه کار کند!

این دوگانگی در عمل و رفتار نتیجه یک خلا قانونی است، حق اعتصاب در قطر به رسمیت شناخته نمی شود . کارکردن بدون داشتن حق اعتصاب نتیجه ای بهتر از این نخواهد داشت.

در حالیکه در قانون کار خیلی از کشورها به کارگران حق اعتصاب داده نشده، گروههای کارفرمایی در سازمان جهانی کار در صدد تضعیف بیشتر این حق در عرصه جهانی هستند. این نمایندگان کارفرماها و سرمایه داران بین الملی اعتصاب را نه یک حق مسلم برای کارگران که عامل اخلال و سبب بروز بحران اقتصادی می دانند.

نسرین هزاره مقدم

منابع:

http://dohanews.co/

http://www.ilo.org/global/lang–en/index.htm

برده‌داری مدرن در ۱۶۷ کشور

کودکانی که مجبور می‌شوند کار کنند، مردانی که به دلیل بدهی‌های خود نمی‌توانند از کارشان استعفا دهند و زنانی که به عنوان کارگر خانه خشونت می‌بینند. هنوز هم میلیون‌‌ها نفر در سراسر جهان در شرایط بردگی به سر می‌برند.

بنیاد «Walk Free» سازمانی حقوق‌بشری در استرالیاست که درباره برده‌داری و تجارت انسان در سراسر جهان تحقیق می‌کند. این سازمان گزارش سالانه خود را با نتایجی وحشتناک منتشر کرده است. نویسندگان این گزارش تحقیقات خود را در ۱۶۷ کشور انجام داده‌اند.

به گزارش این سازمان حقوق بشری، حدود ۳۶ میلیون زن، مرد و کودک در سراسر جهان در بردگی به سر می‌برند. طبق آخرین گزارش این سازمان، برده‌داری مدرن - غارت جنسی، کار اجباری یا ازدواج اجباری در همه ۱۶۷ کشوری که تحقیقات در آن انجام گرفته، وجود دارد. بیش از نیمی از موارد برده‌داری مدرن اما تنها در پنج کشور هند، چین، پاکستان، ازبکستان و روسیه مشاهده شده است.

رقم بردگان مدرن که در گزارش سال ۲۰۱۴ این سازمان عرضه شده حدود ۲۰ درصد بیشتر از رقم ارائه شده در گزارش سال ۲۰۱۳ آن است. به گفته نویسندگان این گزارش، افزایش رقم مربوط به برده‌داری مدرن در سال ۲۰۱۴ بیشتر ناشی از روش‌های جدید و بهتری است که در گزارش جدید برای تحقیق و آمارگیری به کار برده شده است.

بالا‌ترین شمار بردگان مدرن به نسبت جمعیت کل کشور در موریتانی وجود دارد. از این رو در گزارش Walk Free آمده است که «ریشه برده‌داری در جامعه موریتانی عمیق است». چهار درصد جمعیت موریتانی را بردگان مدرن تشکیل می‌دهند.

تقریبا همین نسبت در ازبکستان مشاهده می‌شود که دولت آن هر سال در فصل پاییز میلیون‌ها مرد، زن و کودک را مجبور به شرکت در برداشت محصول پنبه می‌کند.

در رده‌ سوم هاییتی قرار دارد و سپس قطر است که سال ۲۰۲۲ میزبان بازی‌های جهانی فوتبال خواهد بود و به دلیل آن‌که نتوانسته با بهره‌کشی آشکار از کارگران خارجی مقابله کند، مورد انتقاد جهانی قرار گرفته است.

بدون حق، بدون دستمزد و قربانی خشونت

به گزارش تامین ۲۴ و به نقل از صدای آلمان، به گفته بنیاد Walk Free، برده‌داری مدرن چهره‌های گوناگون دارد: کودکانی هستند که محروم از حق تحصیل‌اند چون مجبور به کار کردن یا ازدواج زودهنگام می‌‌شوند؛ مردانی هستند که به خاطر بدهی‌های سنگین به کارفرمای خود نمی‌توانند از کارشان استعفا دهند؛ همچنین زنان و دخترانی هستند که بدون حق و حقوق به کار خانگی مشغول‌اند و با آنان به خشونت رفتار می‌شود.

هند بالا‌ترین شمار بردگان مدرن را در جهان دارد. ۱۴ میلیون و سیصد هزار نفر از مجموع یک میلیارد و ۲۵ میلیون جمعیت هند یا به روسپی‌گری یا به کاری برخلاف می‌ل‌ خود وادار می‌شوند.

این شبه قاره در جدولی که برده‌داری مدرن را به نسبت جمعیت می‌سنجد در مقام پنجم قرار گرفته است.

پس از آن چین با ۳ میلیون و دویست هزار نفر، پاکستان (۲ میلیون و یکصد هزار نفر)، ازبکستان (۱ میلیون و دویست هزار نفر) و روسیه (۱ میلیون و یکصد هزار نفر) بالا‌ترین تعداد بردگان مدرن را دارا هستند.

کشورهای نیجریه، جمهوری دمکراتیک کنگو، اندونزی، بنگلادش و تایلند در رده‌های پس از آن قرار گرفته‌اند.

در آخر لیستی که این سازمان حقوق بشری منتشر کرده است، کشورهای ایسلند و لوگزامبورگ هر کدام با یکصد قربانی قرار گرفته‌اند. ایرلند و فرانسه هم به نسبت در رده‌های خوبی قرار دارند.

با این‌که کشورهای اروپایی در مجموع در مقایسه با کشورهای دیگر جهان وضعیت بهتری دارند، با این حال ۵۶۶ هزار و دویست قربانی برده‌داری مدرن در این کشور‌ها شمرده شده‌اند.

در میان این کشور‌ها بلغارستان، جمهور چک و مجارستان بد‌ترین وضعیت را دارند. بیشترین موارد اما در ترکیه با ۱۸۵ هزار قربانی ثبت شده است. اکثریت بردگان مدرن در ترکیه کسانی هستند که تن به ازدواج اجباری داده‌اند.

هشتم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری9آذر1393

 

- ادامه بازداشت فعالین کارگری در سنندج

- پیام تسلیت به مناسبت درگذشت مادر زینب کرمیانی

- صدور قرار منع تعقیب برای کارگران اخراجی معدن چادرملو

- صدور قرار منع تعقیب برای نماینده اخراجی کارگران چادرملو

- عدم پرداخت7تا10ماه حقوق کارگران پیمانی ورسمی کارخانه فارسیت دورود-درآستانه اخراج قرارگرفتن تعدادی ازکارگران

- اخراج۱۵۰ کارگر شهرداری مریوان بدون دریافت دو ماه حقوق

- تعویق ۳ ماه حقوق و ۵ ماه بیمه کارگران کارخانه قفل کار در قزوین

- کارگران ایرانی در پروژه های جام جهانی مشغول به کار خواهند شد؟

- دلار 3500 تومان شد

- مصوبه دولت برای افزایش30درصدی قیمت نان از فردا اجرا می‌شود

- مرگ یک کارگر درپامنار زیرآوار

- جان باختن یکی از تکنیسین های مکانیک شرکت جهان فولاد

- مسمومیت ۳۷ کارگر در عسلویه بر اثر خوردن سالاد الویه فاسد

- گازگرفتگی4نفرازکارکنان  شرکت پوشین چاپ شهرک صنعتی درود فرامان کرمانشاه

- اعتصاب متخصصان معدن مس آنگلوامريكن در شيلي

ادامه بازداشت فعالین کارگری در سنندج

به دنبال دستگیری فردین میرکی ، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در صبح روز شنبه اول آذر ماه و انتقال وی به مکانی نامعلوم، همسر ایشان نیزکه جهت پی گیری وضعیت فردین به سازمانها و ارگانهای مختلف از جمله اداره اطلاعات مراجعه نموده بود به مدت چند ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت!

همچنین طبق گزارشات دریافتی، منیژه صادقی فعال کارگری وفعال زنان و کودکان نیزدرروز چهارشنبه پنجم آذرماه به دنبال یورش مامورین لباس شخصی به منزل ایشان، دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.

اعمال فشار به کارگران و فعالان کارگری ، به ویژه اعضا و فعالان این کمیته و احضار و بازداشت پی در پی آنان، در روزهای اخیر بیش تر به منظور ایجاد رعب و وحشت برای جلوگیری از اعتراضات به حق کارگران و مردم به جان آمده از ستم و استثمار سرمایه صورت می گیرد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری ضمن محکوم نمودن این گونه اعمال فشارها و به طور مشخص دستگیری و بازداشت فردین میرکی و منیژه صادقی، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط این عزیزان و تمامی کارگران زندانی می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-08/09/1393

اطلاعیه شماره ۲۴ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

پیام تسلیت به مناسبت درگذشت مادر زینب کرمیانی

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

با کمال تاسف مطلع شدیم که روز شنبه مورخ هشتم  آذر ماه ۱۳۹۳  مادر زینب کرمیانی ( دایه باجه) مادر گرامی‌ واحد سیده فعال کارگری زندانی عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به علت بیماری در بیمارستان شهر مهاباد برای همیشه از میان ما رفت.

ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن عرض تسلیت  به واحد سیده و تمامی‌ خانواده و بستگان این فعال کارگری زندانی درگذشت این مادر رنج دیده را به تمامی‌ انسان‌های آزاده و شریف  در سراسر ایران و جهان تسلیت میگوئیم.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده:

09379960747

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

نهم آذر ۱۳۹۳

صدور قرار منع تعقیب برای نماینده اخراجی کارگران چادرملو

وکیل کارگران معدن چادرملو گفت: پروندهٔ شکایت از کارگران چادرملو در دست بررسی است و قرار منع تعقیب در بسیاری از اتهامات صادر شده است.

به گزارش9آذرایلنا،محمد علی جداری فروغی که وکالت تعدادی از کارگران معدن چادرملو را به عهده دارد در خصوص روند رسیدگی به پرونده شکایت کارفرما از این کارگران گفت: در حال حاضر بازپرس شعبهٔ اول دادسرای عمومی و انقلاب اردکان به پروندهٔ کارگران از جمله آقای بهرام حسنی‌نژاد رسیدگی کرده و نسبت به بسیاری از اتهامات قرار منع تعقیب صادر کرده است. وی تاکید کرد، تا روشن شدن وضعیت کارگران چادرملو پیگیر مسائل حقوقی آنان هستم و با قطعی شدن قرار صادره در این مورد بیشتر اطلاع رسانی خواهم کرد.

پیشینه

۶ آذر ماه سال گذشته بود که ۸۰۰ کارگر معدن چادرملو در اعتراض به آنچه دستمزدهای ناعادلانه می‌خواندند و همچنین اخراج بهرام حسنی‌نژادنماینده کارگران بیش از یک ساعت دست از کار کشیده و تجمع کردند. پس از آن در بهمن ماه ۹۲ بود که مدیرعامل مجتمع سنگ آهن چادرملو از طریق قوه قضاییه علیه تعدادی از کارگران شکایت کرد و این کارگران توسط پلیس امنیت احضار و سپس بازداشت شدند.‌‌ همان موقع احمد کمالی، فرماندار اردکان ضمن بیان اینکه احضار و بازداشت نزدیک به ۲۰ کارگر معدن چادرملو به دلیل شکایت کارفرما از آن‌ها صورت گرفته است ،تحریک کارگران به اعتصاب را یکی از اتهامات کارگران بازداشتی ذکر کرده بود.

عدم پرداخت7تا10ماه حقوق کارگران پیمانی ورسمی کارخانه فارسیت دورود-درآستانه اخراج قرارگرفتن تعدادی ازکارگران!

فرماندار شهرستان دورود با اشاره به مطالبات کارگران کارخانه فارسیت، گفت: کارگران رسمی این کارخانه 15 ماه و کارگران پیمانی 12 ماه حقوق دریافت نکرده بودند و در پی آن شاهد اعتراض این کارگران به وضعیت مطالبات آنها بودیم.

 به گزارش9آذرفارس،ماشاءالله نعمتی گفت:کارگران رسمی این کارخانه 15 ماه و کارگران پیمانی 12 ماه حقوق دریافت نکرده بودند و در پی آن شاهد اعتراض این کارگران به وضعیت مطالبات آنها بودیم.

این مسئول با اشاره به جلسه رفع مشکلات کارخانه فارسیت دورود که با حضور استاندار و جمعی از مدیران ارشد استانی و شهرستانی در محل دفتر قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: این جلسه نتایج و مصوبات خوبی به دنبال داشت که یکی از این مصوبات پرداخت پنج ماه حقوق کارگران بود که خوشبختانه این موضوع محقق شد و همچنین مقرر شده است، تا پایان سال مابقی مطالبات کارگران پرداخت شود.

این مسئول با اشاره به دیگر مشکلات کارخانه فارسیت دورود، عنوان داشت: با توجه به ظرفیت این کارخانه و شرایط بازار بنا بر اظهار مدیران شرکت تعداد کارگران مشغول در کارخانه بیش از نیاز است و باید این کارخانه به تعدیل نیرو اقدام کند.

اخراج۱۵۰ کارگر شهرداری مریوان بدون دریافت دو ماه حقوق

کارفرما قصد دارد کارگران را با اخذ سفته تحت فشار بگذارد و امنیت شغلی‌ ما را بیش از گذشته محدود کند، به خصوص در شرایطی که کارگران نزدیک به ۲ سال است هیچ قرارداد کاری با شهرداری امضاء نکرده‌اند.

نزدیک به ۱۵۰ کارگر فضای سبز شهرداری مریوان با اتمام قرارداد کاری‌شان در پایان ماه گذشته بیکار شدند.

به گزارش 9آذرایلنا، این کارگران فصلی که به مدت هفت ماه (از اواسط اسفند پارسال تا پایان آبان ماه امسال) با شهرداری مریوان قرارداد کار بسته بودند در روزهای گذشته بیکار شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در حالی که بیش از یک هفته از اخراج این ۱۵۰ کارگر می‌گذرد هنوز حقوق و اضافه کاری آنان در ماه‌های مهر و آبان پرداخت نشده است.

منابع کارگری در عین حال گزارش داده‌اند که شهرداری مریوان با صدور فراخوان از همه کارگران خدمات شهری این مجموعه خواسته است که به بخش‌های اداری و مالی مراجعه کنند و سفته‌های ۱۰ یا ۱۵ میلیون تومانی در اختیار کارفرما قرار دهند.

این کارگران که شمار آنان به ۲۰۰ نفر می‌رسد یا رفتگر هستند یا راننده ماشین‌های جمع آوری زباله و یا تعمیرکاران تجهیزات شهرداری.

یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: کارفرما قصد دارد کارگران را با اخذ سفته تحت فشار بگذارد و امنیت شغلی‌ ما را بیش از گذشته محدود کند، به خصوص در شرایطی که کارگران نزدیک به ۲ سال است هیچ قرارداد کاری با شهرداری امضاء نکرده‌اند.

او در عین حال با انتقاد از کیفیت بسیار پایین لباس کاری کارگران خدمات شهری، افزود: در حالی که این لباس‌ها به عنوان «بادگیر» و «ضد آب» در اختیار ما قرار گرفته‌اند اما در برابر سرما و در برابر باران مقاوم نیستند و کافی است کمی باران ببارد تا از درون خیس شوند.

او در ادامه بیان کرد: البته کیفیت لباس‌ها در سال‌های گذشته نیز پایین بود اما کارگران آن لباس‌ها را که به رنگ مشکی بود با جنس‌های مرغوب موجود در بازار تعویض می‌کردند اما لباس‌های جدیدی که در اختیار کارگران قرار گرفته نارنجی است و هیچ فروشنده‌ای حاضر نیست این لباس‌ها را از کارگران بخرد.

او افزود: از سوی دیگر این لباس‌ها در یک اندازه تهیه شده‌اند بنابراین برای بسیاری از همکاران یا تنگ هستند و یا گشاد.

این کارگر معترض با اشاره به قطع سهم شیر کارگران شهرداری مریوان از حدود ۱۵ ماه پیش، گفت: در گذشته به هر کارگر ۳۰ عدد شیر پاستوریزه با تاریخ مصرف طولانی مدت می‌دادند تا در طول ماه مصرف کنند اما مدت هاست که سهمیه شیر کارگران را قطع کرده‌اند.

او در ادامه مدعی شد شهرداری مریوان عنوان شغلی خدمات را در لیست بیمه تامین اجتماعی جعلی درج می‌کند و در حالی که شغل کارگران خدمات شهری سخت و زیان آور است، عنوان شغلی آنان کارگر ساده رد می‌شود.

این کارگر معترض در پایان با انتقاد از حق اضافه کاری ناعادلانه کارگران شهرداری مریوان، از اداره کار این شهرستان به دلیل ناکارآمدی و پاسخگو نبودن انتقاد کرد.

تعویق ۳ ماه حقوق و ۵ ماه بیمه کارگران کارخانه قفل کار در قزوین

پرداخت حقوق ۶۳ کارگر قراردادی و رسمی کارخانه قفل کارواقع در شهر صنعتی البرز قزوین، سه ماه به تعویق افتاده است. علاوه بر این پنج ماه حق بیمه این کارگران نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

به گزارش9آذرایلنا،منابع خبری در کارخانه قفل کار اعلام کردند که کارگران این واحد تولیدکننده قفل و یراق آلات درب‌های چوبی با وجود آنکه چند ماهی است به صورت مرتب حقوق دریافت می‌کنند ولی دریافتی‌های آنان مربوط به معوقات ماه‌های گذشته است.

بر اساس این گزارش، بی‌نظمی‌های پرداخت حقوق کارگران در سال ۸۹ باعث انباشت معوقات حقوقی کارگران طی چهار سال گذشته شده بطوری که حقوق پرداختی به آنان در ماه گذشته (آبان ماه) مربوط به کاری است که تیر ماه انجام داده‌اند.

به گفته کارگران، علاوه بر تعویق سه ماه حقوق، پنج ماه حق بیمه کارگران مربوط به ماه‌های تیر، مرداد، شهریور، مهر و آبان نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه درباره تبعات ناشی از عدم پرداخت به موقع حق بیمه‌ها برای کارگران گفت: مطالبات سازمان تامین اجتماعی از کارفرمای کارخانه «قفل کار» حدود ۸۰۰ میلیون تومان بر آورد می‌شود. به همین دلیل از دو ماه پیش تامین اجتماعی از تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران و خانواده‌های‌شان خودداری می‌کند.

او تعداد کارگران کارخانه قفل کار را حدود ۶۳ نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۱۳ کارگر رسمی و مابقی با قرارداد یک ماهه مشغول به کارند.

این کارگر شاغل در کارخانه قفل کار قزوین در ادامه سخنان خود در مورد مشکلات بازنشستگی همکاران خود اظهار داشت: تعدادی از کارگران این واحد که شرایط بازنشستگی پیش از موعد تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور را دارند به دلیل مغایرت عنوان‌های شغلی ثبت شده‌شان در اسناد سازمان تامین اجتماعی با احکام شغلی صادر شده امکان بازنشستگی ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سایر مشکلات کارگران این واحد تصریح کرد: بخش دیگری از مشکلات کارگران این کارخانه مربوط به اقساط بانکی مربوط به کارت‌های اعتباری کارگران به بانک توسعه تعاون است.

او گفت: سال ۸۹ به درخواست دولت کارتهای اعتباری به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به کارگران واحد‌های بحران‌زده تعلق گرفت که کارگران باید بازپرداخت این کارتهای خرید را به صورت اقساطی با کسر از حقوق به بانک بازپرداخت می‌کردند.

به ادعای این کارگر کارفرما در سال ۸۹ رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از مجموع مطالبات معوق شده کارگران را یکجا کسر کرد و قرار شد این رقم را به بانک توسعه تعاون بابت بدهی کارتهای اعتباری پرداخت کند.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت ۴ سال هنوز بانک توسعه تعاون مدعی است هیچ پولی بابت بدهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی ۶۳ نفر ازکارگران این واحد به بانک واریز نشده است در خاتمه افزود: با وجود آنکه بانک با افزودن جریمه هر ماه برای کارگران اخطاریه ارسال می‌کند اما کارفرما توجه‌ای به این موضوع ندارد.

کارگران ایرانی در پروژه های جام جهانی مشغول به کار خواهند شد؟

وزیر کار قطر این هفته به ایران می آید و این فرصتی برای حضور کارگران ایرانی در پروژه های جام جهانی است

قائم مقاوم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی بعد از دیدار با سفیر قطر در تهران خبر از سفر وزیر کار قطر در هفته جاری به ایران داد که به اعتقاد کارشناسان علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال استفاده از ظرفیت و پتانسیل بازار اشتغال کشور قطر برای حضور کارگران و مهندسان ایرانی در این کشور و پروژه های جام جهانی قطر است. کشور قطر به دلیل برگزاری بازی های جام جهانی سال 2020 به یک کارگاه بزرگ صنعتی، عمرانی و... تبدیل شده است و پروژه های متعددی در این کشور در حال ساخت است که می تواند زمینه کاری را برای فرستادن کارگران و کارشناسان ایرانی به این کشور فراهم کند. 

حسینی قائم مقاوم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار خود با سفیر قطر در تهران گفت: «دو کشور جمهوری اسلامی ایران و قطر روابط برادرانه و دوستانه ای دارند و زمینه های همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد و رایزنی های مداوم بین دو کشور برای ارتقاء همکاری ها ضروری است.» همچنین مسئول امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با مهم خواندن سفر وزیر کار قطر به ایران، گف:« با توجه به ظرفیت های موجود انتظار می رود که در این دیدار زمینه های مناسبی برای ارتقاء سطح همکاری ها فراهم شود

البته وزیر کار قطر تنها مقام عالی رتبه اقتصادی این کشور نیست که در ماه های گذشته به ایران سفر می کند، بلکه پیش از این وزیر تجارت و اقتصاد این کشور نیز به ایران سفر کرده و با نعمت زاده و طیب نیا وزیران صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارائی ایران دیدار کرده بود. دیدارهای اقتصادی که بخشی از آن به جام جهانی و حضور شرکت های ایرانی در پروژه های جام جهانی اختصاص داشت. علی طیب نیا با اشاره به ظرفیت های موجود در قطر و برگزاری جام جهانی در این کشور به وزیر تجارت و اقتصاد این کشور، گفت:« شرکت ها و پیمانکاران بخش‌های خدمات فنی مهندسی می‌توانند در اجرای طرح های برگزاری این جام در کشور قطر همکاری کنند.» همچنین نعمت زاده نیز در دیدار خود با تاکید بر فرصت جام جهانی به وزیر اقتصاد و تجارت قطر گفت:« بخش خصوصی توانمندی در ایران وجود دارد که می تواند در تمامی بخش‌های صنعت همچون فولاد، سیمان، مس، پتروشیمی، صنایع غذایی و صنعت خودرو با بخش خصوصی قطر همکاری همکاری کنند

به نظر می رسد حالا بعد از طیب نیا و نعمت زاده این علی ربیعی باشد که به دنبال استفاده از بازار و ظرفیت های برگزاری جام جهانی در کشور قطر است. یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که دولت یازدهم با آن دست به گریبان است بیکاری و پیش بینی بالا رفتن نرخ بیکاری در سال های آینده است؛ بیکاری که هم در افراد تحصیلکرده و هم غیرتحصیلکرده وجود دارد و به اعتقاد بسیاری فرصت جام جهانی می تواند شرایط را برای اعزام کارگران ایرانی به قطر برای کار فراهم کند. در حال حاضر بیشترین کارگران خارجی که در پروژه های جام جهانی در قطر مشغول به کار هستند از کشورهای خارجی مانند کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا ( هند، پاکستان، فلیپین، ویتنام و...) و کشورهای آفریقایی در این کشور مشغول به کار شده اند.

اما در این بین موضوع مهم بی توجهی دولت قطر به کارگران خارجی و شرایط سخت زندگی آن هاست به اعتقاد کارشناسان اگر قرار است وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران با همتای قطری خود درباره اعزام کارگران و کارشناسان ایرانی به قطر بحث و گفت و گو کند بهتر است شرایط زندگی کارگران و کارشناسان ایرانی را نیز در نظر بگیرد. در ماه های گذشته بارها گزارش هایی از شرایط زندگی سخت کارگران خارجی در قطر منتشر شده است.

بخشی از گزارش9آذر صدای اقتصاد

دلار 3500 تومان شد

جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار در روز ‌یکشنبه منتشر شد.

به گزارش 9آذرمهر، نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم در روز یکشنبه در بازار 955 هزار تومان، نیم سکه 483 هزارتومان، ربع سکه 280 هزار تومان و سکه گرمی 172 هزار تومان اعلام شد.

همچنین نرخ هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی 97 هزار و 673 تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی (روز گذشته) 1169 دلار است.

در همین حال، صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش 3500 تومان، هر یورو را 4300 تومان، هر پوند را 5350 تومان و هر درهم امارات را 930 تومان اعلام کردند.

جدول قیمت سکه و ارز در ‌یکشنبه

(قیمت‌ها به تومان)

نوع سکه

قیمت بازار

سکه‌تمام‌طرح‌جدید

955000

سکه‌تمام‌طرح‌قدیم

955000

نیم سکه

483000

ربع سکه

280000

گرمی

172000

هر گرم طلای 18 عیار

97673

نوع ارز

 

دلار

3500

یورو

4300

پوند

5350

درهم

930

 

مصوبه دولت برای افزایش30درصدی قیمت نان از فردا اجرا می‌شود

مشاور معاون اجرایی رییس‌جمهور از اجرای مصوبه افزایش قیمت نان از فردا ۱۰ آذر خبر داد.

به گزارش 9آذرتسنیم، در حالی دولت افزایش 30درصدی قیمت نان را از اول آذر مصوب کرده بود که این مصوبه بنا به مصالحی قرار شد از فردا اجرایی شود.

بنا بتصویب هیئت وزیران در جلسه 14 آبان ماه ،"قیمت انواع نان از اول آذر ماه 1393، حداکثر به‌میزان 30 درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه‌های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی‌ها نسبت به قیمت‌های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور افزایش می‌یابد".

براساس این گزارش،با این مصوبه، از فردا قیمت نان سنگک از 600 تومان به 780 تومان، نان بربری از 500 تومان به 650 تومان، نان لواش از 160 تومان به 208 تومان و نان تافتون از 300 تومان به 390 تومان افزایش می‌یابد.

مرگ یک کارگر درپامنار زیرآوار

صبح امروز در خیابان پامنار، کوچه صوفیانی تعدادی از کارگران در محل گودبرداری، مشغول کار بودند که ناگهان بخشی از دیوار فرو ریخت و دو نفراز کارگران افغانی در زیر آوار گرفتار شدند.

به گزارش9آذرپایگاه خبری125،آتش نشانان پس از ایمن سازی محل حادثه، عملیات نجات کارگران گرفتار در زیر آوار را آغاز کردند که پس از خاکبرداری، یکی از آنان را پیدا کرده و تحویل عوامل اورژانس داد.

وی ادامه داد: این کارگر توسط عوامل اورژانس مورد معاینات اولیه قرار گرفت که متاسفانه مرگ وی تائید و اعلام شد.

این افسر آماده آتش نشانی همچنین در ادامه اظهار داشت: آتش نشانان در پی تلاش مضاعف در آواربرداری موفق شدند کارگر دوم را از زیر خروارها خاک زنده بیرون آورند و تحویل عوامل اورژانس دهند.

جان باختن یکی از تکنیسین های مکانیک شرکت جهان فولاد

ساعتی قبل ، یکی از تکنیسین های مکانیک شرکت جهان فولاد جان خود ر ا از دست داد.

به گزارش 9آذرسیرجان خبر، ساعتی قبل ، تصادف یکدستگاه خودروی آتش نشانی متعلق به شرکت جهان فولاد با یکی از کارگران (از تکنیسین های مکانیک شرکت مذکور )موجب جان باختنش شد.

این مهندس ۲۷ ساله که از تکنیسین های مکانیک شرکت جهان فولاد بود بر اثر شدت برخورد، در محل حادثه جان خود را از دست داد.

مرحوم محمد صالح پارسا مهندس مکانیک بود و تنها ۲۷ سال سن داشت.

مسمومیت ۳۷ کارگر در عسلویه بر اثر خوردن سالاد الویه فاسد

منابع خبری از مسمومیت غذایی ۳۷ نفر از کارگران شاغل در فاز ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی عسلویه خبر می‌دهند.

به گزارش9آذر ایلنا، شب گذشته (هشتم آذرماه) ۳۷ نفر از کارگرانی که گفته می‌شود در استخدام شرکت صافا بوده‌اند به دلیل مسمومیت غذایی  ناشی از خوردن سالاد الویه فاسد به بیمارستان امام کنگان منتقل شده و بصورت سرپایی درمان شدند.

کارگران گزارش داده‌اند که مسموم شدگان شب گذشته با اتوبوس به بیمارستان منتقل و پس از تزریق سرم و بهبودی توسط‌‌ همان اتوبوس بیمارستان را ترک کرده‌اند.

بر اساس این گزارش تعداد تقریبی کارگران شاغل در شرکت صافا تا حدود ۶۰ نفر برآورد می‌شود و حدود نیمی از این کارگران را نیروهای بومی و مابقی آن‌ها را نیروهای غیر بومی تشکیل می‌دهند.

بر این اساس، ۳۷ کارگری که شب گذشته بر اثر مسمومیت غذایی به بیمارستان کنگان منتقل شده باشند به احتمال قوی باید از کارگرانی غیر بومی باشند که به دلیل دور بودن از محل سکونت هزینه‌ها و ملزومات خوردخوراک و اقامت آن‌ها به وسیله شرکت پیمانکاری تامین می‌شود.

گازگرفتگی4نفرازکارکنان  شرکت پوشین چاپ شهرک صنعتی درود فرامان کرمانشاه

مدیرعامل آتش نشانی کرمانشاه از مصدومیت4نفرازکارکنان شرکت پوشین چاپ در اثر وقوع یک آتش‌سوزی در شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه خبر داد.

به گزارش9آذرمهرآتشپاد حجت‌الله جهانبخشی ، از وقوع یک حادثه آتش سوزی در شرکت پوشین چاپ شهرک صنعتی درود فرامان کرمانشاه خبرداد.

وی افزود: این حادثه غروب روز گذشته رخ داده و این حادثه تنها چهار مصدوم داشت که از کارکنان شرکت چاپ بوده و دچار گازگرفتگی شده بودند و توسط آتش‌نشانان از  آتش‌سوزی نجات و تحویل فوریت‌های پزشکی برای انتقال به بیمارستان شدند.

اعتصاب متخصصان معدن مس آنگلوامريكن در شيلي

متخصصان معدني در معدن مس لس برونسس آنگلوامريكن واقع در مركز شيلي روز جمعه پس از شكست مذاكرات 45 روزه براي شرايط كاري بهتر، دست به اعتصاب زدند.

به گزارش8آذر ماين نيوز، راديو محلي يو سي وي گزارش داد براي نخستين بار است كه مهندسان معدن، زمين شناسان و كاركنان داراي تحصيلات عالي در يك معدن خصوصي در شيلي دست به اعتصاب مي‌زنند.

رهبر اتحاديه متخصصان معدني اين معدن مديريت آنگلوامريكن را متهم كرد انعطاف پذيري و تمايلي به گفت و گوي بيشتر نشان نمي‌دهد.

اين اعتصاب كه از سوي 96 درصد اعضاي اتحاديه تاييد شد، احتمالا شش ميليون دلار به درآمد آنگلوامريكن ضرر خواهد زد.

نهم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com